Hoe activeer je medewerkers om aan de slag te gaan met vitaliteit?

Hoe activeer je medewerkers om aan de slag te gaan met vitaliteit?


Een vraag die we vaak krijgen en nogal complex is, omdat het van veel factoren afhangt en per organisatie/branche een andere aanpak vergt. Wat voor de ene organisatie wel werkt, hoeft bij de andere niet zo te zijn. Het liefst hebben we een plan dat voor elke organisatie werkt. Wil je echt duurzaam resultaat boeken? Dan is een programma op maat essentieel.

Een mix van interventies en activiteiten is belangrijk om een zo groot mogelijke groep te bereiken, daarbij is het eerst essentieel om inzicht te krijgen in de factoren die aanzetten tot wel/niet gewenste gedrag in de organisatie. Gelukkig zijn er een aantal factoren dat voor elke organisatie van toepassing is.
 

We nemen je mee in vier belangrijke factoren:


1. (Goed) voorbeeldgedrag doet volgen

Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Wij mensen zijn sociale dieren. Wist je dat als je vaker collega’s ziet lunchwandelen of ziet deelnemen aan activiteiten, je onbewust ook sneller geneigd bent om dit meer te gaan doen? Dit kan helaas ook negatief uitpakken, zien we collega’s ongezond eten, dan zal je ook sneller geneigd zijn om het broodje kroket te pakken (zelfs als je het nu leest, kan het je al triggeren). Een vitale werkomgeving is belangrijk. Hoe meer ongezonde verleidingen, hoe lastiger het wordt om het te weerstaan.


2. Wat is de motivatie van jouw collega?

We weten dat intrinsieke motivatie de beste is. Jij kan de persoon zijn dat een collega aan het denken zet én tot actie over gaat. En hierdoor uiteindelijk intrinsiek gemotiveerd raakt. Wist je dat extrinsieke motivatie ook intrinsiek kan worden? Kun jij als collega/leidinggevende de juiste snaar raken door de juiste vragen te stellen? 

Naast motivatie is het belangrijk om aandacht te hebben voor de psychologische basisbehoeftes (autonomie, competentie, verbinding).


3. Goede en veilige werksfeer

Hoe is de cultuur/sfeer in jouw organisatie of op jouw afdeling? Een goede, veilige sfeer en cultuur in de organisatie is belangrijk om een plan of programma tot een succes te brengen (niet alleen op het gebied van vitaliteit). Belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan (ook op directieniveau), inclusief het managementteam en medewerkers, het nut van het plan of programma inzien.  Als collega’s bevlogen en gemotiveerd zijn om er succes van te maken, dan zie je dit terug in het resultaat.
 

4. Keuzevrijheid

Autonomie geven is belangrijk om weerstand te voorkomen. Verplichten om aan activiteiten deel te nemen zal juist averechts werken en voor weerstand zorgen. Geef je collega een keuze, maak het programma zo aantrekkelijk mogelijk en neem ze mee in het verhaal.

Gedrag is complex en er zijn nog veel meer factoren die invloed hebben om van een vitaliteitsprogramma een succes te maken. Heb jij of jouw organisatie hier hulp bij nodig? We helpen je graag!